Stesen Umpan Anai-anai DIY Untuk Kawalan Anai-anai Berkesan

Artikel ini saya ambil dari video yang saya tonton di Youtube bertajuk DIY Termite Bait Stations: Our Guide to Effective, Easy Termite Control!. Kemudian saya terjemahkan ke dalam bahasa melayu dengan tajuk Stesen Umpan Anai-Anai untuk Kawalan Anai-Anai yang berkesan dan mudah. Berikut adalah apa yang diceritakan didalam video tersebut.

Stesen Umpan Anai-anai DIY Untuk Kawalan Anai-anai Berkesan

Hai, saya Kevin LJ, seorang warga New Zealand yang tinggal di Thailand dan gemar berkebun. Hari ini saya menghadapi sedikit masalah dalam menangani isu anai-anai bawah tanah yang berterusan di sekitar kebun kami.

Saya ingin berkongsi dengan anda satu teknik untuk mengendalikan anai-anai bawah tanah di sekitar rumah dan kebun anda. Saya sedang membuat beberapa stesen umpan anai-anai untuk membantu membasmi serangga ini dari kebun kami.

umpan-anai-anai-dengan-kadbod-lama

Pertama-tama, saya mengitar semula bekas-bekas kadbod lama dengan memotongnya menjadi jalur dan membungkusnya dengan cling wrap. Kemudian, saya menyiapkan campuran larutan boraks dan gula. Untuk setiap dua liter air, saya menggunakan dua setengah sudu boraks dan dua setengah sudu besar gula.

campuran-umpan-anai-anai-dengan-boraks-dan-gula

Setelah campuran larutan siap, saya menggunakannya untuk merendam kadbod. Anai-anai tertarik kepada kadbod yang direndam ini, dan setelah mereka memakannya, mereka akan membawanya kembali ke sarang mereka, menyebarkan racun dan menghapuskan koloni anai-anai.

rendam-kadbod-kedalam-bancuhan-boraks

Saya menyiramkan larutan ini ke atas kadbod yang sudah direndam, memastikan bahagian beralun mendapat liputan yang baik. Seterusnya, saya menggulung kadbod tersebut dan membungkusnya dengan cling wrap, dan kemudian menuangkan sisa cecair di atasnya.

Siram-campuran-borak-ke-dalam-kadbod

Untuk mencuba kaedah yang berbeza, saya juga mencoba meletakkan kadbod yang direndam di dalam paip PVC yang dililit dengan shrink wrap di atasnya.

Selepas kadbod dipersiapkan, saya menggali lubang untuk meletakkannya. Pastikan lubang cukup dalam sehingga bahagian atas kadbod sama dengan permukaan tanah. Kemudian, saya menempatkan stesen umpan di tempat-tempat di kebun yang saya lihat aktif dengan aktiviti anai-anai.

menanam-umpan-anai-anai-didalam-tanah

Saya akan memantau aktiviti stesen umpan saya dan akan mengemaskini anda melalui video-video pendek. Jika anda mencuba kaedah ini, beri komen di bawah untuk berkongsi pengalaman anda.

Terima kasih kerana menyokong dan menonton!


0 comments:

Social Profiles

Twitter Facebook RSS Feed Email Pinterest

Ikuti Kami

Pest Control (JB) Johor

Pest Control (JB) Johor
Pest Control (JB) Johor

Kawalan Serangga Perosak & Racun Anai-Anai Pest Control

Scan Me


QRCode

Hubungi Kami

Hubungi Kami
Ada pertayaan. Hubungi kami disini

Strategi Berkesan untuk Mencegah Anai-Anai di Rumah Anda

Mencegah anai-anai adalah aspek penting dalam menjaga keselamatan dan integriti struktur rumah. Kehadiran anai-anai boleh menyebabkan kerosa...

Jumlah Paparan Halaman

ShinyStat

Blog Archive

Blogroll

Pest Control Johor

Contact Us: 016-7583483

Blogroll

Blogroll

Copyright © Kawalan Serangga Perosak & Racun Anai-Anai Pest Control | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com