Cara Hapuskan Cicak Di Rumah Sendiri

Cicak merupakan salah satu haiwan kecil yang sering dijumpai di dalam rumah. Walaupun cicak dikenali sebagai haiwan yang berfaedah kerana ia boleh membantu mengawal populasi serangga lain seperti lipas, kalkatu semut, anai-anai, lalat, nyamuk dan serangga terbang yang ada di dalam rumah, namun terlalu banyak cicak di dalam rumah boleh menjadi masalah.

cara hapuskan cicak

Cicak boleh meninggalkan najis dan telur di dinding dan siling, dan kadangkala bunyi cicak juga membuatkan kita tidak selesa. Nasib baik, terdapat beberapa cara yang boleh mengusir cicak dari rumah anda. Berikut adalah beberapa cara hapuskan cicak di rumah anda.

1. Bersihkan Rumah Anda Secara Teratur

Mengemas rumah dengan kerap adalah cara yang berkesan untuk menghalang cicak daripada memasuki rumah. Pastikan anda membersihkan dapur, bilik mandi dan kawasan lain yang sering dikunjungi oleh cicak, kerana ini adalah tempat yang paling disukai oleh cicak. Bersihkan juga habuk dan kotoran di sudut dan celah rumah anda.

2. Membaiki Kerosakan di Rumah Anda

Cicak boleh memasuki rumah anda melalui rekahan kecil atau rekahan pada dinding, siling dan lantai. Pastikan anda membaiki sebarang kerosakan pada rumah anda, seperti retak atau lubang pada dinding dan siling, untuk mengelakkan cicak daripada memasuki rumah anda. 

3. Guna Bahan Semulajadi

Anda juga boleh menggunakan bahan semula jadi untuk menghalau cicak dari rumah anda. Contohnya, campurkan minyak cengkih dengan air dan sembur pada dinding atau siling tempat cicak sering berkumpul. Selain itu, daun betik yang dilumatkan atau minyak kayu putih juga boleh digunakan untuk menghalau cicak keluar rumah.

4. Gunakan Perangkap Cicak

Perangkap ialah alat yang boleh membantu anda menangkap cicak dengan mudah dan berkesan. Anda boleh membeli perangkap cicak DIY di kedai peralatan pembaikan rumah atau buat boleh buat sendiri menggunakan kertas pelekat atau bahan lain.

5. Gunakan Spray Anti Cicak

Jika semua kaedah di atas tidak berjaya untuk menghilangkan cicak dari rumah anda, anda boleh menggunakan semburan anti cicak yang boleh didapati di kedai pembaikan rumah. Pastikan anda membaca arahan penggunaan dengan teliti dan gunakan semburan ini dengan berhati-hati.

6. Hubungi Pakar Kawalan Perosak Pest Control

Sekiranya masalah cicak di rumah anda sangat teruk dan sukar diatasi dengan kaedah di atas, maka anda harus menghubungi pakar kawalan perosak atau pest control yang berhampiran ditempat anda. Pakar pest control ini akan dapat membantu mengenal pasti masalah dan memberikan penyelesaian yang tepat untuk membasmi cicak dirumah anda. 

Pest Control Johor

Kesimpulannya, cicak boleh menjadi masalah di rumah anda jika jumlahnya terlalu banyak. Walau bagaimanapun, dengan melakukan pembersihan dan penyelenggaraan rumah secara berkala, membaiki kerosakan di rumah anda, menggunakan bahan semula jadi, perangkap cicak, semburan anti cicak atau menghubungi pakar kawalan perosak, anda boleh menghapuskan cicak di rumah anda dengan berkesan.

baca lagi: Sebab Utama Cicak Memilih Kediaman Anda

Pastikan anda memilih kaedah cara hapuskan cicak yang paling sesuai dengan keperluan anda dan sentiasa menggunakan bahan atau alatan dengan berhati-hati. Selain itu, pastikan anda mengambil langkah berjaga-jaga agar cicak tidak masuk ke dalam rumah dengan mengunci pintu dan tingkap serta membaiki sebarang kerosakan yang terdapat di dalam rumah anda. Dengan melakukan kaedah di atas, anda boleh menghilangkan cicak dari rumah anda dan menjadikan rumah anda lebih selesa dan bersih.

0 comments:

Social Profiles

Twitter Facebook RSS Feed Email Pinterest

Ikuti Kami

Pest Control (JB) Johor

Pest Control (JB) Johor
Pest Control (JB) Johor

Kawalan Serangga Perosak & Racun Anai-Anai Pest Control

Scan Me


QRCode

Hubungi Kami

Hubungi Kami
Ada pertayaan. Hubungi kami disini

Sarang Anai-Anai di Dinding: Apa yang Perlu di Lakukan?

Sarang anai-anai didinding boleh menjadi punca kebimbangan bagi pemilik rumah , menandakan potensi penyerangan dan kerosakan kepada struktur...

Jumlah Paparan Halaman

ShinyStat

Blog Archive

Blogroll

Pest Control Johor

Contact Us: 016-7583483

Blogroll

Blogroll

Copyright © Kawalan Serangga Perosak & Racun Anai-Anai Pest Control | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com