Cara Mengawal Cicak dan Menghapuskannya di Rumah

Cicak, walaupun tidak berbahaya kepada manusia, sering menimbulkan rasa tidak senang apabila mereka berlari melintasi dinding dan siling. Walaupun mereka boleh mengawal perosak seperti nyamuk dan lalat, kehadiran mereka di dalam rumah mungkin tidak diingini. Bagi mereka yang ingin menghalang tetamu reptilia ini, berikut ialah cara yang berkesan dan berperikemanusiaan untuk mengawal dan menghapuskan cicak di rumah.

Cara mengawal cicak dirumah

Kekalkan Persekitaran yang Bersih:

Cicak berkembang biak di kawasan yang boleh mencari makanan. Memastikan rumah anda bebas daripada serpihan makanan, sampah yang tidak bertutup, dan air yang bertakung akan menghalang mereka daripada bergerak masuk. Pembersihan yang kerap boleh mengurangkan jumlah serangga yang dimakan cicak, sekali gus menjadikan rumah anda kurang menarik.

Mata Kemasukan Meterai:

Cicak boleh masuk melalui retakan kecil dan celah di sekeliling pintu, tingkap dan asas. Tutup pintu masuk yang berpotensi ini dengan pelucutan cuaca atau dempul. Ini bukan sahaja menghalang cicak tetapi juga meningkatkan kecekapan tenaga rumah anda.

Cipta Penghalang Semulajadi:

Sesetengah bahan semulajadi boleh mengawal dan menghalau cicak kerana baunya yang kuat. Sebagai contoh, meletakkan ulas bawang putih atau hirisan bawang di sekeliling pintu masuk boleh menjadi penghalang yang berkesan. Semburan lada, dibuat dengan mencampurkan air dan lada, boleh disembur di sudut dan tempat tersembunyi untuk mengelakkan cicak.

Baca lagi: Sebab Utama Cicak Memilih Kediaman Anda

Tukar Pencahayaan Luaran:

Serangga tertarik kepada lampu, dan di mana terdapat serangga, cicak pasti akan mengikuti. Tukar lampu luar kepada lampu wap natrium kuning yang kurang menarik kepada serangga, dengan itu mengurangkan sumber makanan cicak.

Alih Keluar Tempat Bersembunyi:

Cicak mencari tempat di mana mereka boleh bersembunyi. Keluarkan timbunan kayu, daun atau serpihan lain yang berdekatan dengan rumah anda. Potong kembali tumbuh-tumbuhan yang ditumbuhi untuk meminimumkan bintik-bintik di mana cicak boleh bersembunyi.

Gunakan Penghalau Komersial:

Pelbagai penghalau komersial boleh didapati di pasaran yang boleh digunakan di sekeliling perimeter rumah anda untuk menghalang cicak masuk. Pastikan anda memilih penghalau yang selamat, tidak toksik dan mesra alam.

Gunakan Perangkap Kemanusiaan:

Bagi mereka yang lebih suka menangkap dan melepaskan, terdapat perangkap berasaskan gam yang boleh menangkap cicak tanpa membahayakannya. Setelah terperangkap, mereka boleh dilepaskan jauh dari rumah. Sentiasa periksa perangkap ini dengan kerap untuk meminimumkan tekanan pada cicak yang terperangkap.

Dapatkan Kucing:

Kucing adalah pemangsa semula jadi cicak. Mempunyai kucing di sekeliling rumah boleh menjadi penghalang kepada cicak kerana mereka secara semula jadi akan mengelakkan kawasan di mana pemangsa tinggal.

cara mengawal cicak dan menghapuskannya

Kesimpulan:

Cicak adalah sebahagian daripada ekosistem dan melakukan lebih banyak kebaikan di luar rumah anda daripada bahaya. Ingatlah untuk memperlakukan makhluk ini secara berperikemanusiaan; matlamatnya adalah cara mengawal dan menghalau cicak serta menghalang mereka daripada memasuki ruang kediaman anda, bukan untuk mencederakan mereka. Dengan melaksanakan strategi ini, anda akan melihat penurunan ketara dalam bilangan cicak yang tinggal di rumah anda, mewujudkan kewujudan bersama yang aman dengan jiran reptilia kami.

0 comments:

Social Profiles

Twitter Facebook RSS Feed Email Pinterest

Ikuti Kami

Pest Control (JB) Johor

Pest Control (JB) Johor
Pest Control (JB) Johor

Kawalan Serangga Perosak & Racun Anai-Anai Pest Control

Scan Me


QRCode

Hubungi Kami

Hubungi Kami
Ada pertayaan. Hubungi kami disini

Sarang Anai-Anai di Dinding: Apa yang Perlu di Lakukan?

Sarang anai-anai didinding boleh menjadi punca kebimbangan bagi pemilik rumah , menandakan potensi penyerangan dan kerosakan kepada struktur...

Jumlah Paparan Halaman

ShinyStat

Blog Archive

Blogroll

Pest Control Johor

Contact Us: 016-7583483

Blogroll

Blogroll

Copyright © Kawalan Serangga Perosak & Racun Anai-Anai Pest Control | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com